Po dwustu latach w Soplicowie - gimnazjaliści na teatralnej scenie
Opis projektu
Wiodącą rolę w realizacji projektu edukacyjnego pełnią uczniowie klasy II Gimnazjum, którzy do jego realizacji zapraszają zarówno starszych, jak i młodszych kolegów ze Szkolnego Koła Teatralnego. Podyktowane jest to z jednej strony rozmachem przedsięwzięcia, które jest przygotowywane, z drugiej natomiast charakterem naszej wiejskiej, kameralnej placówki, gdzie każdym wydarzeniem żyje cała społeczność szkolna.
Po dwustu latach w Soplicowie to projekt o charakterze interdyscyplinarnym. Głównym trzonem pracy jest przygotowanie widowiska teatralno - muzycznego opartego na Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, jednak uczniowskie działania zataczają dużo szerszy krąg.
Osoby biorące udział w projekcie pracują w grupach i mają przydzielone następujące zadania:
1) teatralna - wystawienie widowiska wzbogaconego o współczesne motywy muzyczne;
2) scenograficzna - przygotowanie scenografii i organizacja kostiumów teatralnych;
3)historyczna - przygotowanie wystawy broni i mody z epoki Napoleona;
4)literacka - przygotowanie wystawy poświęconej Mickiewiczowi i zorganizowanie konkursu na najstarsze wydanie Pana Tadeusza;
5)grupa promocyjna - reklama przedsięwzięcia w środowisku lokalnym i w innych szkołach regionu;
6)logistyczna - sprawy organizacyjne związane z dniem wystawienia sztuki, a tym samym podsumowania projektu (rozmieszczenie i kierowanie Gośćmi w Teatrze, organizacja poczęstunku w czasie antraktu itp.).
Opiekę nad pracą wymienionych grup pełni kilku nauczycieli wspomagających. Dzięki temu dziełem żyje naprawdę cała Szkoła, a dzień podsumowania projektu w naszej placówce urasta do rangi wydarzenia roku.
Poprzez nawiązanie w naszym projekcie do tematyki literacko - historycznej epoki romantyzmu mamy zamiar ukazać młodzieży, a dorosłym przypomnieć, sentymentalne piękno tego okresu w polskiej literaturze i historii; pokazać gimnazjalistom, że można wyjść poza krąg nowoczesnych zdobyczy cywilizacyjnych i zachwycić się, zdawałoby się jednocześnie najprostszym, a zarazem najpiękniejszym słowem, które składa się na mickiewiczowską poezję. Mamy też nadzieję na zasianie w wielu młodych sercach ziarna patriotyzmu albo też poruszenia jego zapomnianych pokładów wśród dorosłych.
Pomijając w tym momencie niepodważalne aspekty edukacyjne, chcemy zaprosić w tym dniu zarówno naszych uczniów, jak i wszystkich Gości, do innej, chociaż dla ówczesnych wcale nie łatwej, epoki i do Soplicowa, gdzie przed dwustu laty razem z Napoleonem wkraczała nadzieja na lepszą przyszłość...
Cele
1. Budzenie i pogłębianie wrażliwości oraz postaw szacunku i przywiązania dla ojczystej historii, literatury i sztuki.
2. Kształtowanie postawy przyjmowania odpowiedzialności za wspólne dziedzictwo narodowe.
3. Wzbogacenie wiedzy na temat charakteru epoki romantyzmu oraz ciekawe przekazanie zdobytych informacji w momencie podsumowania projektu.
4. Rozwijanie wśród młodzieży talentów aktorskich, wokalnych, literackich, reporterskich, plastycznych i organizatorskich.
5. Nabycie umiejętności planowania i konsekwencji w realizacji ustalonych zadań.
6. Rozwój wyobraźni i kreatywności uczniów.
7. Budowanie postawy współpracy i współodpowiedzialności za efekty działań grupowych.
8. Stworzenie okazji uczniom wiejskiej Szkoły do występu na deskach prawdziwego teatru. Poznanie pracy teatru od kulis.
9. Zapoznanie i włączenie do idei projektu całej szkolnej społeczności.
10. Aktywizacja środowiska lokalnego i uczniów z sąsiednich szkół poprzez ogłoszenie konkursu na najstarsze wydanie epopei A. Mickiewicza i zaproszenie do udziału w podsumowaniu projektu.
11. Systematyczna współpraca ze szkolnymi i lokalnymi mediami w ramach promocji przedsięwzięcia i działań Szkoły.
Wykorzystanie grantu
W przypadku otrzymania nagrody czulibyśmy się bardzo zaszczyceni i szczęśliwi!
Przyznany grant zostałby przeznaczony na koszty związane z wynajęciem sali teatralnej, wypożyczeniem kostiumów lub też ich uszyciem (zakup materiałów, koszt szycia), przygotowaniem niezbędnych elementów scenograficznych oddających klimat epoki. Sfinansowalibyśmy przejazd uczniów do teatru oraz symboliczny poczęstunek w trakcie antraktu dla całej publiczności. Przygotowanie wspomnianych powyżej wystaw będzie wiązało się też z zakupem materiałów papierniczych, laminatem, drukiem plakatów, zaproszeń, baneru i prospektów poświęconych całemu projektowi, wypożyczeniem sztalug i manekinów. Promocja projektu w środowisku i sąsiednich szkołach również wiąże się z kosztami, zwłaszcza wystawienie dodatkowych spektakli dla uczniów szkół miejskich i Gminy Grudziądz zainteresowanych naszą propozycją. Otrzymane środki finansowe pozwoliłyby nam również na profesjonalne nakręcenie filmu i przygotowanie wystawy fotograficznej z całego przedsięwzięcia.