"Kulinarnie"- zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Opis pomysłu
Rozpoczynając w danym roku szkolnym 2019/2020 pracę w Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym 2-3Bz w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Lęborku zauważyłam duże zainteresowanie uczniów tematyką kulinarną. Tak powstał pomysł na stworzenie programu zajęć kształtujących w uczniach umiejętność przygotowywania posiłków.
Program został opracowany w oparciu o:
Program został opracowany w oparciu o:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000 i 1290) .
- Tanajewska A., Naprawa R., „Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym, znacznym i niepełnosprawnością sprzężoną”
CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Celem ogólnym programu jest rozwijanie u uczniów zdolności i zainteresowań kulinarnych, stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej oraz wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
a) cele główne:
- kształtowanie zaradności życiowej wychowanek poprzez umiejętne przygotowanie apetycznych i prostych potraw z zachowaniem poznanych zasad BHP
- poznanie zasad zdrowego odżywiania i jego znaczenia dla rozwijającego się organizmu,
b) cele szczegółowe:
- uczniowie znają podstawowe zasady zdrowego odżywiania się
- znają i zachowają zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń AGD i narzędzi niezbędnych do wykonania posiłku
- pamiętają o zachowaniu higieny podczas przygotowywania posiłków (mycie rąk i warzyw, a także dbanie o estetykę na stanowisku pracy)
- znają i stosują podstawowe techniki kulinarne: smażenie, ubijanie, siekanie, duszenie, pieczenie.
- znają i zachowują zasady BHP podczas sporządzania posiłków.
- potrafią posługiwać się sprzętem AGD i przyborami kuchennymi.
- wiedzą gdzie można kupić składniki do przygotowania danej potrawy.
Plan działania
Uczniowie na zajęciach będą mieli możliwość poznania się z zasadami gotowania, nauczyć się w sposób praktyczny przygotowywania potraw, jak również podstawowych, niezbędnych technik pracy w kuchni. Dodatkowo nabędą umiejętność prawidłowego nakrywania do stołu, bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD oraz możliwość nauczenia się zasad zdrowego odżywiania zgodnie z aktualną piramidą zdrowia.
Zastosowałam różne formy i metody pracy po to, aby zajęcia były ciekawe.
W programie ujęto zasadę indywidualizacji potrzeb dziecka zgodnie z jego orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W programie ujęto zasadę indywidualizacji potrzeb dziecka zgodnie z jego orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zajęcia kulinarne stwarzają okazję do dzielenia się wrażeniami z domowych obserwacji dotyczących różnych działań, potraw i przepisów. Podczas działań uczestnicy dbają o estetykę i higienę całego otoczenia. Poprzez kulinarną zabawę zdobywają nowe doświadczenia, odkrywają nowe, ciekawe smaki i mają możliwość samodzielnie i w sposób twórczy przygotować dla siebie posiłek.
Każde zajęcia rozpoczynać się będą od przedstawienia tematu zajęć, przypomnienia i utrwalania zasad BHP pracy w kuchni, zapoznania się z przepisem na daną potrawę, sporządzenia listy zakupów, zakup potrzebnych produktów. Kolejnym etapem będzie przygotowanie potraw z uwzględnieniem różnych technik i zasad higieny pracy (działania wychowanków pod nadzorem nauczyciela i przy jego pomocy). Uwieńczeniem sukcesów kulinarnych będzie konsumpcja sporządzonych przez wychowanków potraw, posprzątanie stanowiska pracy oraz dyskusja na temat przebiegu zajęć a także wspólna ocena przygotowanej potrawy.
Każde zajęcia rozpoczynać się będą od przedstawienia tematu zajęć, przypomnienia i utrwalania zasad BHP pracy w kuchni, zapoznania się z przepisem na daną potrawę, sporządzenia listy zakupów, zakup potrzebnych produktów. Kolejnym etapem będzie przygotowanie potraw z uwzględnieniem różnych technik i zasad higieny pracy (działania wychowanków pod nadzorem nauczyciela i przy jego pomocy). Uwieńczeniem sukcesów kulinarnych będzie konsumpcja sporządzonych przez wychowanków potraw, posprzątanie stanowiska pracy oraz dyskusja na temat przebiegu zajęć a także wspólna ocena przygotowanej potrawy.
Efektem opracowanego programu powinna być wykształcona umiejętność gotowania, dlatego też główny nacisk będzie kładziony na zajęcia praktyczne. Zastosowanie takiej metody wyrabia w wychowankach z niepełnosprawnością intelektualną umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów kulinarnych, współpracy w kuchni, uczy zachowania przy stole, umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu.
Miejsce i czas realizacji
Program przeznaczony jest dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym uczęszczających do SOSW w Lęborku. Spotkania odbywają się w ramach zajęć rozwijających kreatywność raz w tygodniu po 2-3 godziny zegarowe w zależności od aktualnej potrzeby, w zespole edukacyjno-terapeutycznym 2-3Bz w którym jestem wychowawcą.
Korzyści dla uczniów
W wyniku realizacji programu edukacyjnego każdy uczeń powinien:
- znać i stosować zasady higieny i bezpieczeństwa w kuchni
- znać podstawowe zasady zdrowego odżywiania się
- umieć bezpiecznie obsługiwać podstawowy sprzęt AGD będący na wyposażeniu kuchni
- wiedzieć gdzie mogą kupić produkty do przygotowania danej potrawy
- umieć nakryć stół do posiłku
- przygotować potrawę według przepisu
- nabrać większej odwagi i pewności siebie, pracując samodzielnie i w zespole
- umieć współpracować w grupie.
Wykorzystanie grantu
Zakup sprzętu AGD oraz remont kuchni, w której odbywają się zajęcia kulinarne.
Elementy unikatowe
Nadrzędnym celem Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lęborku jest przygotowanie uczniów/wychowanków, na miarę ich możliwości, do samodzielnego udziału w życiu społecznym i integracji ze środowiskiem.
Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny 2-3Bz rozpoczął jako pierwszy w szkole podstawowej zajęcia kulinarne prowadzone cyklicznie (raz w tygodniu). Co ważne, pomysł realizacji takich zajęć wyszedł od uczniów, którzy sami zasygnalizowali potrzebę uczestnictwa w/w zajęciach.
Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny 2-3Bz rozpoczął jako pierwszy w szkole podstawowej zajęcia kulinarne prowadzone cyklicznie (raz w tygodniu). Co ważne, pomysł realizacji takich zajęć wyszedł od uczniów, którzy sami zasygnalizowali potrzebę uczestnictwa w/w zajęciach.