Nie znam uczennicy lub ucznia, którzy nie lubią projektów edukacyjnych. Zwykle chcą w nich brać udział nie tylko ci, którzy zazwyczaj są zaangażowani i aktywni na co dzień. Malkontenci, wiecznie niezadowoleni maruderzy, którzy nie usłyszawszy jeszcze pytania, z zasady odpowiadają „nie” też są zainteresowani. Myślę, że cały sekret tkwi w poczuciu sprawczości podczas pracy metodą projektu. To oni decydują lub współdecydują, o czym będzie projekt, jak będzie przebiegał i co ostatecznie się wydarzy. Tak naprawdę to uczestnicy projektu są jego autorami i osobami decyzyjnymi, a nauczycielka czy nauczyciel jest tylko jego opiekunem, koordynatorem motywującym wszystkich do działań, osobą czuwającą nad całością przebiegu.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego już w preambule wspomina o walorach projektów edukacyjnych. Szkoda, że są one tak rzadko stosowane w rzeczywistości szkolnej. Przyczyn tego jest wiele - przeładowanie podstawy programowej, brak zmiany sposobu myślenia nauczycielek i nauczycieli. Ale nie tylko. Ten artykuł nie jest dla osób nastawionych na „nie”, a raczej dla tych, którzy w swych codziennych działaniach są na „tak” i pokazują, że pomimo wielu przeciwności można - jeśli się chce. Jak pozyskać fundusze na realizację projektu edukacyjnego od rady rodziców?
Wyjdź z inicjatywą
Jeśli rodzice nie wpadli na pomysł by uczniowie realizowali projekty edukacyjne, warto samemu wyjść z taką inicjatywą i zasugerować zorganizowanie szkolnego konkursu na projekt edukacyjny. W ten sposób mamy szansę zaangażować większą część społeczności szkolnej.
Stwórz zespół projektowy
W przypadku klas młodszych każdy zespół powinien mieć nauczycielkę/nauczyciela jako opiekuna projektu. W przypadku klas starszych mogą go realizować sami uczniowie lub zaprosić do współpracy rodziców. Będzie to idealna okazja na zrobienie czegoś wspólnie, budując przy tym wzajemne relacje.
Przygotuj regulamin konkursu
Sporządź wspólnie z uczniami i/lub samorządem szkolnym regulamin konkursu na realizację projektu edukacyjnego. Warto, by nie ograniczał on tematycznie potencjalnych jego realizatorów.
Przygotuj kartę do głosowania
Ważne jest przy tym wykonanie karty do głosowania skopiowanej dla każdej uczennicy/ucznia. Może warto się zastanowić nad tym, by w głosowaniu na szkolny projekt mogli wziąć udział także wszyscy pracownicy szkoły, bowiem oni także są częścią społeczności szkolnej. Taki sposób głosowania to dla naszych uczennic i uczniów doskonała lekcja demokracji, budowania społeczeństwa obywatelskiego. Poprzez głosowanie uczniowie mają realny wpływ na to, co dzieje się w ich szkole, uczą się przeprowadzać kampanię reklamującą własny projekt lub wspierają kampanię innych osób. Czyż nie jest to wstęp i doskonała lekcja przed ich pierwszymi w życiu dorosłym wyborami? Czy nie jest to lekcja kształtująca społeczeństwo obywatelskie?
Ewa Kempska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog szkolny, reżyserka spektakli dzieci i młodzieży. Założycielka szkolnego kółka teatralnego, które prowadzi od 2002 r. dla uczniów od kl. I do VIII. Prowadzi warsztaty teatralne z uczniami, jak i przygotowuje spektakle teatralne dla dzieci i młodzieży, a okazjonalnie także z dorosłymi (rodzicami). Realizuje projekty edukacyjne z uczniami, w tym projekty międzyklasowe. Dwukrotnie otrzymała grant edukacyjny w ramach konkursu Projektanci edukacji, w tym jeden Złoty Grant. Jest współautorką programu nauczania RAZEM oraz współtworzącą blog edukacyjny. Pracuje bez podręczników, stosując ocenianie kształtujące. Współpracuje z Fundacją Szkoła z Klasą. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Prywatnie chodzi po górach. Miłośniczka poezji Wisławy Szymborskiej oraz książek Jeffreya Archera i Kena Folleta.
Pobierz dodatkowe materiały: