Spośród różnorodnych propozycji realizacji projektu trzeba wybrać tę najwłaściwszą. Nie jest to jednak łatwe zadanie – często pomysłodawcy to właśnie swoje rozwiązanie uważają za najlepsze, nie dostrzegając zalet pomysłów innych. Ponadto każda z koncepcji oprócz atutów ma zazwyczaj również słabe strony, co trzeba odpowiednio wyważyć. Jak zatem zadecydować? Z pomocą ponownie przychodzą odpowiednie ćwiczenia.
Przykład 1
Uczniowie rozpatrują różne możliwości rozwiązania problemu, uwzględniając postawione sobie cele i przyjęte wartości. Wypisują plusy i minusy każdego rozwiązania, a na końcu podejmują ostateczną decyzję.
Ćwiczenie
DRZEWO DECYZYJNE
Drzewo stanowi graficzne przedstawienie procesu podejmowania decyzji w określonej sprawie. Uczniowie pracują w grupach i wspólnie pokonują kolejne etapy procesu decyzyjnego. Są one następujące:
Przykład 2
W procesie podejmowania decyzji pomocną może okazać się metoda zwana tabelą decyzyjną.
Ćwiczenie
TABELA DECYZYJNA
ALTERNATYWA |
KRYTERIUM |
|||||
Uczniowie, szukając rozwiązania problemu, wypełniają przygotowaną na planszy tabelę w następującej kolejności:
1. Określają możliwe warianty rozwiązań.
2. Formułują kryteria, według których te możliwości będą oceniane.
3. Oceniają kolejne pomysły według poszczególnych kryteriów, korzystając z pięciostopniowej skali:
++ bardzo pozytywny efekt
+ pozytywny efekt
0 brak efektu
- negatywny efekt
- - bardzo negatywny efekt
4. Podejmują ostateczną decyzję, wybierając najkorzystniejsze z rozwiązań.
Pobierz ćwiczenia